Sondaj

Cat timp ati asteptat in vederea consultatiei, ultima data cand ati fost la medic?

 sub 15 min.
 15-30 min.
 31-45 min.
 45 min-1 ora
 O ora si jumatate
 2 ore sau peste

Psihologia experientei constiente. Despre trezirea interioara si maturizarea psihologica
 

Ce sanse reale de recuperare au copiii cu autism in Romania?

Ce sanse reale de recuperare au copiii cu autism in Romania?

Anca Dumitrescu, primul specialist roman acreditat international in terapia ABA, iti spune ce optiuni exista!

18 Iun. 2017

 

Autismul este tulburarea centrala din cadrul unui intreg spectru de tulburari neuro-psihice si de dezvoltare, cunoscut sub numele de Tulburari de spectru autist. 1 din 46 de baieti si 1 din 84 de fete sufera de tulburare din spectrul autist.

Autismul nu are doar o singura forma de manifestare, ci mai multe, cauzate de combinatii diferite intre factorii genetici si cei externi, de mediu. Cauzele specifice raman inca  necunoscute. Simptomele autismului pot fi identificate timpuriu, uneori chiar de la varsta de 9 luni, majoritatea semnelor devenind insa evidente dupa varsta de 1 an. Șansele recuperarii cresc semnificativ atunci cand terapia incepe de la cea mai frageda varsta.

Anca Dumitrescu, presedintele ATCA - Asociatia de Terapie Comportamentala Aplicata si primul specialist roman acreditat in terapia ABA, explica optiunile pe care le are la dispozitie un parinte care are un copil cu autism in Romania.

"Conform Raportului Standardelor Nationale - un raport comprehensiv si detaliat publicat de catre NATIONAL AUTISM CENTER, interventiile cu rezultate dovedite stiintific in tulburarile de spectru autist sunt cele care au la baza ABA (Applied Behavior Analysis). ABA este o stiinta a comportamentului uman.

Este un proces de aplicare sistematica a interventiilor bazate pe principiile invatarii cu scopul de a imbunatati comportamentele adaptative si achizitiile necesare adaptarii la mediu. In analiza aplicata a comportamentului, se evaluaza mediul in care traieste o persoana, sunt analizate antecedentele si consecintele comportamentului, apoi se fac anumite schimbari ale acestor variabile cu scopul de a produce imbunatatiri
semnificative in comportamentul persoanei evaluate, atat pentru beneficiul prporiu al persoanei cat si in sensul adaptarii acestuia la cerintele mediului social ."
, spune Anca Dumitrescu.

Observarea directa a comportamentelor vizate este un element cheie al acestei abordari. Pe baza analizei functionale se descopera relatia dintre mediu si comportament-eliminand subiectivismul si bazandu-ne pe date concrete, putem lua ulterior cele mai bune decizii de modelare comportamentala.

"ABA NU ESTE O TERAPIE NUMAI PENTRU AUTISM, dar este terapia cu cele mai bune rezultate in recuperarea autismului. Rezultatele cercetarilor in urma aplicarii ABA in cazul copiilor cu tulburari de spectru autist arata ca daca terapia este inceputa la varsta foarte mica (2 ani, sau chiar mai devreme) este intensiva (20-30 pana la 40 de ore de terapie pe saptamana) iar copilul este implicat intr-un program de terapie fara intrerupere timp de minimum 2 ani, pana la 50% dintre copii pot fi recuperati.", sustine Anca Dumitrescu, primul specialist roman acreditat in terapia ABA.

Semnele autismului pot fi identificate de un specialist inca de la 10 luni, ceea ce inseamna ca de la aceasta varsta se poate crea un plan de interventie comportamentala.

Fiecare copil poate face progrese in terapie, pentru ca ABA este un program de invatare care isi propune sa modifice comportamentul copilului in mod sistematic si intensiv. 

Sistemul are obiective clar formulate, impartite in sarcini mici, astfel incat evolutia copilului sa poata fi masurata permanent. Intarirea comportamentului se face prin recompensare, intreg sistemul functionand pe baza acestor intaritori, fie materiali, fie sociali. Obiectivele sunt impartite in pasi mici, pe care fiecare copil sa-i poata atinge, iar atunci cand cerinta este prea mare, se da un pas inapoi pana cand copilul poate reusi, apoi se trece la pasul urmator.

Succesul in terapie depinde de 4 factori majori:

•    Varsta copilului la intrarea in program;
•    Potentialul copilului: nivelul cognitiv, stabilitatea atentiei, capacitatea de intelegere a abstractului si autostimularile;
•    Gradul de implicare a familiei - trebuie sa existe echilibru intre nivelul cerintelor din terapie si nivelul cerintelor familiei.
•    Profesionalismul echipei si coordonatorului.
   
"Nu se poate spune de la inceput care vor fi progresele si cat va recupera copilul. Fiecare copil este diferit, iar planul de interventie terapeutica trebuie adaptat continuu, in functie de nivelul de dezvoltare a abilitatilor, de ritmul de invatare al fiecarui copil, de preferintele si motivatia acestuia.

Evaluarea comportamentala initiala va determina nivelul actual de dezvoltare si va oferi informatii relevante pentru definirea si structurarea unui plan individualizat de interventie terapeutica. Pe parcursul procesului de terapie, analistul comportamental va urmari evolutia fiecarui copil, va inregistra reusitele si performantele acestuia, va analiza fiecare obiectiv atins prin terapie si va propune ajustari in planul de interventie.
", concluzioneaza Anca Dumitrescu.

In cazul in care un copil prezinta semne de autism, parintii sai pot aplica GRATUIT pentru testul de screening sau pot solicita o o evaluare psiho-comportamentala unui specialist in Centrele ATCA. Toate detaliile se gasesc aici: http://atca.ro/autism/evaluare/
« inapoi

Articol vizualizat de 122 cititori


 
 



© Asociatia Info-Sanatate, 2006-2017
    Info-Sanatate este operator de date cu caracter personal nr. 26805